Obec Údlice
Náměstí 12
431 41 Údlice
IČO: 00262153
Jak se bránit proti nevyhovujícím potravinám v obchodní síti
Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek, např. výrobek (potravinu, nápoj) zdravotně závadný (např. plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený česky, popř. neoznačený vůbec, nebyl spokojen s hygienou prodeje nebo výroby potraviny a chce zjednat nápravu, má možnost podat podnět ke kontrole na kterémkoli inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce (dále též "SZPI").
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.
Podnět podává zejména spotřebitel; spotřebitelem se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami.
Podnět ke kontrole však může podat i podnikatel.
Může se jednat o státního občana České republiky i o cizince.
Nevyhovujícím výrobkem musí být potravina, nápoj nebo surovina k výrobě potravin.
Pod kontrolu SZPI nespadá:
Výroba potravin živočišného původu a takový způsob prodeje potravin živočišného původu, kde v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví). Kontrola výroby potravin živočišného původu je v kompetenci Státní veterinární správy České republiky.
Pokud se týká dozoru v provozovnách společného stravování (např. restaurace, jídelny, stánky s občerstvením apod.), je tento dozor rozdělen především mezi SZPI a orgány ochrany veřejného zdraví (mimo jiné i krajské hygienické stanice - KHS). Konkrétní provozovny společného stravování jsou pak přiřazeny ke kontrole buď SZPI, nebo KHS.
Na nedostatek upozorněte prodejce.
V případě, že nechcete nebo nemůžete zjednat nápravu přímo u prodejce, můžete se obrátit s podnětem písemnou (dopisem, faxem, e-mailem nebo prostřednictvím internetových stránek SZPI) nebo ústní formou (osobní návštěvou nebo telefonicky) na oddělení komunikace se spotřebiteli ústředního inspektorátu nebo přímo k územně příslušnému inspektorátu SZPI dle místa nákupu.
SZPI přijatý podnět zaeviduje, nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí podnětu podateli potvrdí, že podnět ke kontrole přijala, a informuje jej, zda podnět využije ve své kontrolní činnosti.
Následně, pokud o to podatel požádá, SZPI v souladu s principem dobré správy podateli sdělí, jak bylo s jeho podnětem naloženo.
Pokud přiložíte k podnětu i vzorek nevyhovující potraviny, má tento vzorek funkci pouze orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.
Územní působnost inspektorátů SZPI je následující:
Inspektorát v Praze: Praha, Středočeský kraj;
Inspektorát v Táboře: Jihočeský kraj, Kraj Vysočina;
Inspektorát v Plzni: Plzeňský kraj, Karlovarský kraj;
Inspektorát v Ústí nad Labem: Ústecký kraj, Liberecký kraj;
Inspektorát v Hradci Králové: Královéhradecký kraj, Pardubický kraj;
Inspektorát v Brně: Jihomoravský kraj, Zlínský kraj;
Inspektorát v Olomouci: Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj.
Podnět ke kontrole můžete podat na odbory kontroly jednotlivých inspektorátů SZPI.
SZPI řeší většinou podněty na potraviny jiného než živočišného původu.
Výroba potravin živočišného původu a takový způsob prodeje potravin živočišného původu, kde v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví), je v kompetenci Státní veterinární správy České republiky; veřejné stravování je v kompetenci hygienických stanic.
Na každém inspektorátu, včetně ústředního, je pověřen příjmem podnětů určitý zaměstnanec.
V případě, že podáte podnět, jehož vyřízení nepřísluší SZPI, bude tento podnět postoupen tomu orgánu dozoru, do jehož působnosti vyřízení podnětu náleží.
O skutečnosti, že byl podnět postoupen jinému orgánu dozoru, budete vyrozuměni.
Žádné dokumenty nejsou stanoveny.
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí podnětu SZPI podateli potvrdí přijetí podnětu ke kontrole a informuje jej, zda podnět využije ve své kontrolní činnosti.
Následně, pokud o to podatel požádá, SZPI v souladu s principem dobré správy podateli sdělí, jak bylo s jeho podnětem naloženo.
Státní veterinární správa České republiky - podněty ke kontrole na potraviny živočišného původu v místě jejich výroby a při jejich prodeji, pokud v místě prodeje dochází k další zásadní změně těchto potravin (např. řeznictví)
Orgány ochrany veřejného zdraví (příslušné krajské hygienické stanice) - podněty ke kontrole na závadnost pokrmů z veřejného stravování
Další činnosti nejsou stanoveny.
Podnět ke kontrole můžete podat prostřednictvím elektronického formuláře, jenž je k dispozici na internetových stránkách SZPI.
Případný dotaz můžete podat taktéž prostřednictvím dalšího elektronického formuláře.
Dotazy i podněty lze také zaslat na e-mailovou adresu jednotlivých inspektorátů nebo přímo na adresu: info@szpi.gov.cz.
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Sankce, které může SZPI uložit subjektům, které uvádějí v obchodní síti do oběhu nevyhovující potraviny:
zákaz uvádění těchto potravin na trh,
uložení pokuty v následném správním řízení.
Podezření z onemocnění způsobeného požitím zdravotně závadné potraviny
29.09.2015
Bez časového omezení.
číslo účtu: 3528441/0100
VS : 1337+číslo popisné
odpad 1 osoba - 500 Kč/rok
první pes - 100 Kč/rok
další pes - 150 Kč/rok
Projekt
„ Rekonstrukce chodníku v ul. Jirkovská, Údlice“
byl spolufinancován
Ústeckým krajem.
Projekt
"KANALIZACE V OBCI PŘEČAPLY"
byl spolufinancován
Ústeckým krajem.
Přechod pro chodce v ulici Jirkovská
byl vybudován za podpory Nadace ČEZ
z grantového programu Oranžový přechod 2022.
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 |
21
|
22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |